Een onbetaalde rekening
Vrijwel elke ondernemer krijgt vroeg of laat te maken met onbetaalde rekeningen van klanten. Wanneer u zaken doet met ondernemingen (business to business) is het vooraf screenen van de kredietwaardigheid van uw klanten aanbevelenswaardig. Desondanks zullen onvermijdelijk facturen onbetaald blijven. En wat dan?
Wellicht stuurt u betalingsherinneringen en aanmaningen. Daarna besluit u uw vordering “uit handen te geven” aan een incassobureau. Ongetwijfeld maakt een brief van zo’n externe partij indruk op een deel van uw niet-betalende klanten. Op een ander deel totaal niet. En voor die laatste categorie komt u met een incassobureau vaak niet verder. Voordat u besluit om zwaardere (lees: juridische) stappen te ondernemen, is dan veel kostbare tijd verloren gegaan. Had dat niet anders gekund?
U moet goed bedenken dat alleen gerechtsdeurwaarders daadwerkelijk kunnen doorbijten, terwijl een incassobureau heel hard blaft. Bovendien hebben gerechtsdeurwaarders de mogelijkheden en expertise om uw succeskansen in te schatten bij het starten van een juridische procedure en vervolgstappen, zoals beslaglegging. Dan maar direct naar een gerechtsdeurwaarder in plaats van uw eigen vertrouwde incassobureau? Niet per se. Wellicht bent u heel tevreden met hoe uw incassobureau niet-betalende klanten benadert. Of misschien bent u bang dat een brief van de deurwaarder tot een onherstelbare vertrouwensbreuk leidt met uw klant. Wat is wijsheid?
De oplossing kan soms heel eenvoudig zijn. Neem, in plaats van betalingsherinneringen te blijven sturen, meteen contact op met uw klant met maar één doel: erachter komen of sprake is van een “niet-willer” of “niet-kunner”. De niet-willer is vaak alleen met hulp van een gerechtsdeurwaarder tot betalen bereid.
Marc van der Linden