E-tip

Updates

E-tip 2021-27: Personeelstekort in de horeca? Dit kun je doen

Je horecazaak is weer open, maar je staat meteen voor een grote uitdaging. Je hebt te weinig medewerkers in de bediening of in de keuken. In het coronajaar zijn veel horecamedewerkers iets anders gaan doen. Hoe vind je nieuwe medewerkers en hoe behoud je ze? Lees de tips van Robèr Willemsen, bestuursvoorzitter van Koninklijke Horeca Nederland.

De coronacrisis heeft de horecasector hard getroffen. Nadat restaurants en cafés maandenlang dicht moesten, kampen veel horecazaken nu met een tekort aan personeel. Sinds de start van de crisis zijn ruim 90.000 horecamedewerkers in een andere sector aan de slag gegaan. Dit meldt FNV Horeca op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Binden en boeien

Ook voorzitter Robèr Willemsen van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de vraag naar nieuwe medewerkers in het hele land sterk is toegenomen. “Horecaondernemers zijn ontzettend blij dat zij weer gasten mogen ontvangen”, geeft Willemsen aan, “maar er liggen grote uitdagingen op hun pad. Vanwege de groei van de horecasector was er voor corona al sprake van een personeelstekort. Door de coronacrisis hebben veel horecaondernemers hun medewerkers ook nog moeten ontslaan.”

Uit recent onderzoek van KHN blijkt dat bijna 60% van de horecaondernemers nu minder medewerkers in dienst heeft dan voor de coronacrisis. “Een aanzienlijk deel van hen is uitgestroomd naar andere sectoren, en die krijg je niet zo snel meer terug. Daarom is het juist ook in deze tijd belangrijk om je medewerkers te binden en te boeien.” Dat doe je volgens Willemsen op verschillende manieren:

Zet je team in als visitekaartje


Laat zowel online als offline aan de buitenwereld zien waarom werken in jouw zaak zo leuk is. Vraag aan je medewerkers of ze hieraan willen meewerken, door hun verhaal te delen. Bijvoorbeeld: een kijkje in de keuken, een dag op het terras met, een bezoek aan de wijnkelder met jouw sommelier. Roep je medewerkers ook op om actief mee te zoeken naar nieuwe medewerkers. Op de campagnesite ‘Kom werken in de horeca’ vind je een gratis toolkit met socialmediaposts, posters en andere middelen om je vacatures snel met je netwerk te delen.

Zoek breder


Denk bij het zoeken naar nieuwe medewerkers ook aan minder voor de hand liggende doelgroepen, zoals zij-instromers, statushouders en iets oudere medewerkers. Er zijn speciale subsidies voor het bijscholen van deze medewerkers. Werk hiervoor samen met collega-bedrijven, scholen, het UWV en gemeentes. Of organiseer speciale activiteiten, zoals banenborrels.

Bied iets extra’s


Een prettige en gezonde werkomgeving voor je medewerkers is cruciaal. Zorg voor realistische werktijden met voldoende pauzes, creëer een veilige werkplek en bied gezonde maaltijden aan. Kijk hoe je jouw medewerkers iets extra’s kunt bieden in de vorm van aanvullende arbeidsvoorwaarden. Denk aan korting op sportfaciliteiten of trainingen. “Het gaat niet alleen om een goed uurloon”, licht Willemsen toe. “Uiteindelijk moet het totaalplaatje aantrekkelijk genoeg zijn.”

Investeer in scholing


Motiveer jouw medewerkers om te werken aan hun vakbekwaamheid. Bijvoorbeeld door het aanbieden van bier- of koffietrainingen, hygiëne en veiligheid of een cursus over allergenen. Een laagdrempelige manier waarop je dit kunt aanbieden is via KHN Academie of het platform Hoe werkt Nederland. Maak je gebruik van de NOW-regeling? Dan is investeren in de scholing van jouw medewerkers zelfs een voorwaarde.

Geef verantwoordelijkheid en erkenning


De nieuwe generatie heeft behoefte aan flexibele werktijden. Faciliteer hierin en leg de verantwoordelijkheid van inroosteren en onderling ruilen bij je medewerkers. Betrek ze bij bedrijfskeuzes en laat ze met nieuwe ideeën komen. Herken de individuele talenten van je medewerkers en geef ze complimenten. Laat ze vooral doen waar ze goed in zijn. Dit bevordert de werksfeer, waardoor medewerkers graag bij je blijven.

Goed werkgeverschap

In de horeca zijn niet alleen de werkzaamheden elke dag anders. Ook de wensen van medewerkers lopen vaak sterk uiteen. Daar kun je in de horeca bij uitstek op inspelen. Willemsen licht toe: “De ene medewerker heeft meer behoefte aan een door jou gefinancierde opleiding, terwijl voor een ander doorgroei of een extra vrije dag belangrijker zijn. Als horecaondernemer kun je met elke medewerker afzonderlijk maatwerkafspraken maken. Het draait allemaal om goed werkgeverschap. Dat is niets nieuws, maar in tijden van krapte maakt dit wel het verschil.”

Bron: site KVK