Kostprijs werknemer; “+ 25% toch ongeveer?...”
Tja, een vraag die deze week weer binnenkwam; werkgever wil uren doorbelasten aan derden. En dan is de eerste opmerking: “maar als ik 25% bijtel aan kosten dan zit ik toch goed”?; was het maar zo eenvoudig!
De werkelijke kosten voor uw werknemer bestaan niet alleen uit de premies werknemersverzekeringen. Dan kwam je met de stelling “25%” misschien nog wel weg. In de werknemersverzekeringen zit echter ook de awf premie; het eerste struikelblok: awf kent een hoge en lage premie; verschil is 5%. Dus welke awf premie is op uw werknemer van toepassing?
Dan betaalt u vakantiegeld en vakantiedagen door over deze uren dat werknemer ergens anders werkt; ook een percentage wat u mee zou moeten nemen in de toeslag.
Tot nu toe misschien vrij logisch als je erover nadenkt; allemaal posten die onder de directe loonkosten vallen ook al zie je ze niet.
Maar dan de overige kosten die u voor de werknemer betaalt; moet daar ook niet een percentage van doorberekend worden? Bijvoorbeeld de huisvestingskosten, verzekeringen, exploitatiekosten etc etc.
En moet er ook geen rekening gehouden worden met de productiviteit van de werknemer….
En dan kan het maar zo zijn dat de 25% ineens verdubbeld! Maar hoe breng je dat als werkgever allemaal in kaart?;
Laat de kostprijs voor uw werknemer doorrekenen door uw salarisadministrateur, doe dit samen! Dit geeft duidelijkheid en u weet dat u een goed tarief neerlegt.
En dan voor onze eigen cliënten; voor een zuivere kostprijsberekening maken wij graag gebruik van Gearsoft. Deze rapportages geven zoveel inzicht in uw kostprijs dat u altijd verzekerd bent van een juiste, goed onderbouwde prijs. Gewoon even bellen!
Ps: Vergeet bij uitlenen van personeel de wet WAADI niet; je moet dit registreren bij de KvK! Doe je dit niet dan hangen hier flinke financiële consequenties aan.